A légi közlekedés világában két alacsony költségű légitársaság, a Spirit Airlines és a Ryanair kiemelkedik stratégiájával és piaci megközelítésével. Nem csak abban azonosak, hogy képtelenek úgy landolni, hogy mindenkinek kényelmes legyen, de mindkettő az olcsó repülőjegyek és a minimális szolgáltatások piacát célozza meg. Működési modelljeik és piaci dinamikájuk jelentősen eltér. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy miben különböznek és miért tűnik úgy, hogy a Ryanair sikeresebb, mint a Spirit Airlines.
A Spirit Airlines elsősorban az Egyesült Államokban működik, ahol főleg belföldi útvonalakat szolgál ki, néhány nemzetközi célállomással a Karib-térségben és Latin-Amerikában.
Ezzel szemben a Ryanair, amely Írországban van bejegyezve, főként európai desztinációkat érint, kihasználva az Európai Unióban érvényes "Open Skies" politikát, amely lehetővé teszi számára, hogy kevesebb szabályozási akadály mellett működjön számos országban.
Az első különbségek:
Mindkét légitársaság egységes típusú flottával dolgozik a karbantartási és képzési költségek csökkentése érdekében (Spirit Airbus, Ryanair Boeing típusokkal).
A Ryanair gyakran másodlagos repülőtereket használ, amelyek olcsóbbak, így tovább csökkentve költségeiket. A Spirit ezzel szemben az Egyesült Államokban mind főbb, mind másodlagos repülőtereken működik.
A Ryanair agresszíven törekszik a költségcsökkentésre, és erős pozíciót épített ki az európai piacon nagy számú útvonallal és gyakori járatokkal.
A Spirit szintén a költségek alacsonyan tartására összpontosít, de az Egyesült Államokban más versenydinamikával szembesül, például több alacsony költségű légitársasággal és ezzel párhuzamosan nagy légitársaságokkal, akik a csatlakozások miatt sok belföldi járatot működtetnek.
A Ryanairnek markáns márka képe és agresszív marketing stratégiái vannak, amelyek segítettek jelentős piaci részesedést megszerezni. Elég csak itt a TikTok csatornájukra gondolni, amely kifejezetten a Z generációra fókuszál és Lily Rafferty vezetésével több mint 400 millió megtekintést tudtak elérni. (Lily már nem tagja a Ryanair marketing csapatának)
Mi ennek a jelentősége?
A Spirit Airlines profitabilitása elemzéséhez fontos megjegyezni, hogy a cég számos kihívással szembesült az évek során. A Spirit 2000-es években törekedett a profitabilisság elérésére, többek között a Ben Baldanza által vezetett vállalati átalakítással, amely magában foglalta a modell megváltoztatását.
Spirit Airlines Profitabilitása (ticker: SAVE) jobbról haladva 2014-től 2023-ig
Ryanair Profitabilitása (ticker: RYAAY) jobbról haladva 2014-től 2023-ig
Ryanair agresszív növekedési stratégiája, jelentős útvonalbővítése és folyamatos beruházásai az új repülőgépekbe olyan pozíciót biztosítanak a cégnek, amely meghatározó szereplővé teszi az európai légiközlekedésben. Valószínűleg továbbra is vonzani fog új ügyfeleket stratégiájával, ezzel még inkább megerősítve státuszát mint domináns szereplő az európai légiközlekedési piacon.
A Zacks Equity Research szerint a Ryanair egy kiemelkedő növekedési részvény hosszú távon. A cég a 2024-es pénzügyi évre 24,3%-os éves eredmény növekedést jósol, ami a Ryanair stabil és erős növekedési potenciálját mutatja.
A 2023-as pénzügyi évben a Ryanair jelentős készpénzáramlást generált működési tevékenységeiből, körülbelül 3,9 milliárd eurót, ami jelentős növekedést jelent a 2022-es 1,9 milliárd euróhoz képest.
Ez a növekedés arra utal, hogy a cég sikeresen talpra állt a járvány utáni időszakban, és ki tudja használni a piaci lehetőségeket.
Ami a vállalat mérlegét illeti, a Ryanairnek jelentős kötelezettségei voltak, amelyek 2023-ban lejártak vagy lejáróban voltak, beleértve egy 750 millió eurós kötelezettséget 2023 augusztusában és egy 230 millió eurós kötelezettséget 2023 októberében. Ezek a kötelezettségek a cég hosszú távú adósságkezelési stratégiájának részét képezik, amelynek célja a hosszú távú adósság csökkentése és a pénzügyi helyzet stabilizálása.
A Ryanair vezetősége óvatosan optimista volt a jövőt illetően, különös tekintettel az üzemanyagköltségek várható növekedésére. A cég stratégiája az volt, hogy a növekvő üzemanyagköltségek ellenére is növelje a bevételt és a nyereséget. Ennek részeként a Ryanair továbbra is beruházásokat eszközölt, többek között a Boeing 737 MAX repülőgépek megrendelésével, amelyek csökkentett üzemanyag-fogyasztással és nagyobb kapacitással járulnak hozzá a vállalat növekedéséhez.
📈Kezdj el könnyen befektetni az InteractiveBrokers platformján keresztül.
(Fizetett Együttműködés)
Comments