top of page
Szerző képeLakatos-Tóth Olivér

Miért Ryanair a király?




A légi közlekedés világában két alacsony költségű légitársaság, a Spirit Airlines és a Ryanair kiemelkedik stratégiájával és piaci megközelítésével. Nem csak abban azonosak, hogy képtelenek úgy landolni, hogy mindenkinek kényelmes legyen, de mindkettő az olcsó repülőjegyek és a minimális szolgáltatások piacát célozza meg. Működési modelljeik és piaci dinamikájuk jelentősen eltér. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy miben különböznek és miért tűnik úgy, hogy a Ryanair sikeresebb, mint a Spirit Airlines.


A Spirit Airlines elsősorban az Egyesült Államokban működik, ahol főleg belföldi útvonalakat szolgál ki, néhány nemzetközi célállomással a Karib-térségben és Latin-Amerikában.

Ezzel szemben a Ryanair, amely Írországban van bejegyezve, főként európai desztinációkat érint, kihasználva az Európai Unióban érvényes "Open Skies" politikát, amely lehetővé teszi számára, hogy kevesebb szabályozási akadály mellett működjön számos országban.


Ryanair Uticélok *Forrás: Flight Routes*

Az első különbségek:

Mindkét légitársaság egységes típusú flottával dolgozik a karbantartási és képzési költségek csökkentése érdekében (Spirit Airbus, Ryanair Boeing típusokkal).


A Ryanair gyakran másodlagos repülőtereket használ, amelyek olcsóbbak, így tovább csökkentve költségeiket. A Spirit ezzel szemben az Egyesült Államokban mind főbb, mind másodlagos repülőtereken működik.

A Ryanair agresszíven törekszik a költségcsökkentésre, és erős pozíciót épített ki az európai piacon nagy számú útvonallal és gyakori járatokkal.

A Spirit szintén a költségek alacsonyan tartására összpontosít, de az Egyesült Államokban más versenydinamikával szembesül, például több alacsony költségű légitársasággal és ezzel párhuzamosan nagy légitársaságokkal, akik a csatlakozások miatt sok belföldi járatot működtetnek.

A Ryanairnek markáns márka képe és agresszív marketing stratégiái vannak, amelyek segítettek jelentős piaci részesedést megszerezni. Elég csak itt a TikTok csatornájukra gondolni, amely kifejezetten a Z generációra fókuszál és Lily Rafferty vezetésével több mint 400 millió megtekintést tudtak elérni. (Lily már nem tagja a Ryanair marketing csapatának)


Mi ennek a jelentősége?


A Spirit Airlines profitabilitása elemzéséhez fontos megjegyezni, hogy a cég számos kihívással szembesült az évek során. A Spirit 2000-es években törekedett a profitabilisság elérésére, többek között a Ben Baldanza által vezetett vállalati átalakítással, amely magában foglalta a modell megváltoztatását.


Spirit Airlines Profitabilitása (ticker: SAVE) jobbról haladva 2014-től 2023-ig

Ryanair Profitabilitása (ticker: RYAAY) jobbról haladva 2014-től 2023-ig


Ryanair agresszív növekedési stratégiája, jelentős útvonalbővítése és folyamatos beruházásai az új repülőgépekbe olyan pozíciót biztosítanak a cégnek, amely meghatározó szereplővé teszi az európai légiközlekedésben. Valószínűleg továbbra is vonzani fog új ügyfeleket stratégiájával, ezzel még inkább megerősítve státuszát mint domináns szereplő az európai légiközlekedési piacon.


A Zacks Equity Research szerint a Ryanair egy kiemelkedő növekedési részvény hosszú távon. A cég a 2024-es pénzügyi évre 24,3%-os éves eredmény növekedést jósol, ami a Ryanair stabil és erős növekedési potenciálját mutatja.


A 2023-as pénzügyi évben a Ryanair jelentős készpénzáramlást generált működési tevékenységeiből, körülbelül 3,9 milliárd eurót, ami jelentős növekedést jelent a 2022-es 1,9 milliárd euróhoz képest.

Ez a növekedés arra utal, hogy a cég sikeresen talpra állt a járvány utáni időszakban, és ki tudja használni a piaci lehetőségeket.


Ami a vállalat mérlegét illeti, a Ryanairnek jelentős kötelezettségei voltak, amelyek 2023-ban lejártak vagy lejáróban voltak, beleértve egy 750 millió eurós kötelezettséget 2023 augusztusában és egy 230 millió eurós kötelezettséget 2023 októberében. Ezek a kötelezettségek a cég hosszú távú adósságkezelési stratégiájának részét képezik, amelynek célja a hosszú távú adósság csökkentése és a pénzügyi helyzet stabilizálása.


A Ryanair vezetősége óvatosan optimista volt a jövőt illetően, különös tekintettel az üzemanyagköltségek várható növekedésére. A cég stratégiája az volt, hogy a növekvő üzemanyagköltségek ellenére is növelje a bevételt és a nyereséget. Ennek részeként a Ryanair továbbra is beruházásokat eszközölt, többek között a Boeing 737 MAX repülőgépek megrendelésével, amelyek csökkentett üzemanyag-fogyasztással és nagyobb kapacitással járulnak hozzá a vállalat növekedéséhez.


 

📈Kezdj el könnyen befektetni az InteractiveBrokers platformján keresztül.

(Fizetett Együttműködés)



Comments


OsztalékraHangolva

© 2023 Enigma Fund Management

Bármi kérdésed felmerült?

Keress minket bátran!

bottom of page